Beeld en geluid
Foto en video
Computers
Refurbished
Software
Dierenbenodigdheden
Drogisterij
Parfum en cosmetica
Elektronica
Componenten
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Hobby
Knutselen
Modelbouw
Kabels en adapters
Kleding
Schoenen
Tassen en koffers
Koken en tafelen
Keuken apparatuur
Horeca
Muziek en film
Muziekinstrumenten
Parfum en cosmetica
Persoonlijke verzorging
Parfum en cosmetica
Schoenen
Kleding
Tassen en koffers
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Wasssen en drogen
Wonen, woonaccessoires
Kerst
Meubels
Verlichting
Fabrikant: | |
---|---|
EAN-code: | 9789024405459 |
Filosofen Simon Gusman en Arjen Kleinherenbrink laten in Avonturen bestaan niet zien dat het najagen van avontuur een illusie is. Ze gebruiken daarvoor veel voorbeelden uit reclames, films als Star Wars en series als Game of Thrones. We zijn verslaafd aan avonturen. De beroemdste en succesvolste boeken en films zijn avonturenverhalen, onze voornaamste rolmodellen zijn avonturiers en we zijn collectief gefascineerd door de avontuurlijke levens van beroemdheden. Bovendien willen we ook zelf avonturen beleven. Wie droomt er immers niet van om het onbeduidende, alledaagse leven te verruilen voor een groots en meeslepend bestaan? Reclames, vacatureteksten en zelfs politieke campagnes spelen op deze wens in en beloven dat zij directe toegang tot het avontuur bieden. Avonturen bestaan niet laat zien dat onze drang naar avontuur berust op een illusie. Simon Gusman en Arjen Kleinherenbrink leggen de historische ontwikkeling, de maatschappelijke functie en de huidige werking van ons verlangen naar avontuur bloot. Hun filosofische analyses ontmaskeren de zoektocht naar avontuur als een jacht op een illusie, omdat de wereld nu eenmaal nooit dezelfde structuur heeft als de verhalen die wij erover vertellen. Het verheerlijken en najagen van avonturen kan daarom slechts uitlopen op teleurstelling en frustratie.