Beeld en geluid
Foto en video
Computers
Refurbished
Software
Dierenbenodigdheden
Drogisterij
Parfum en cosmetica
Elektronica
Componenten
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Hobby
Knutselen
Modelbouw
Kabels en adapters
Kleding
Schoenen
Tassen en koffers
Koken en tafelen
Keuken apparatuur
Horeca
Muziek en film
Muziekinstrumenten
Parfum en cosmetica
Persoonlijke verzorging
Parfum en cosmetica
Schoenen
Kleding
Tassen en koffers
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Wasssen en drogen
Wonen, woonaccessoires
Kerst
Meubels
Verlichting
Fabrikant: | |
---|---|
EAN-code: | 9789087592578 |
In het jaar 1977 ben ik gestart met het begeleiden van twee kinderen met leerproblemen. Mijn aanpak werkte zo goed dat ik een studie ondernam om te gaan begrijpen wat ik deed: Hoe komt het dat bewegen inderdaad de hersenhuishouding veranderen kan? Ook vroeg ik me af of bepaalde bewegingen die verandering ook negatief kunnen beinvloeden? Ik moest om antwoorden te vinden eerst de anatomie en de physiologie van het menselijk lichaam grondig bestuderen. Ik moest eerst gaan begrijpen hoe het brein van een kind normalerwijze tot ontwikkeling komt. Vervolgens moest ik zien te achterhalen waardoor er iets zo fout gaat, dat er een bepaald ontwikkelings-, leer- en/of gedragsprobleem kan ontstaan. Mijn gedachte was:' Alleen als ik kan ontdekken waar het in een kinderlichaam niet goed gaat, kan ik proberen daar gericht iets aan te doen'. Al studerend kwam ik inderdaad op gedachten die kennelijk nog niet eerder gedacht waren. Het was voor mij een heel belangrijk moment toen ik gaandeweg ontdekte, dat het stimuleren van de motoriek alleen onder bepaalde voorwaarden bij kan dragen tot de ontwikkeling van het brein. Niet elke motorische oefening bleek effectief. Het verworven inzicht in deze materie maakte, dat er voor mij ruimte kwam voor een grondige opleiding. Door les te gaan geven in de door mij ontwikkelde ideeen zouden er meer therapeuten mee kunnen gaan werken, zo dacht ik. Dat gebeurde en inderdaad, ook zij doen dezelfde verrassende ervaring op: met een heel gericht, heel persoonlijk en regelmatig uitgevoerd bewegingsprogramma kunnen geweldige resultaten bereikt worden. Ook in Belgie, in Duitsland en Frankrijk, zelfs in Canada en de Verenigde Staten zijn nu therapeuten aan het begeleiden met BSM deJong. Jarenlang heb ik zo kinderen in behandeling mogen nemen, zittend aan mijn grote ronde tafel in Dreischor. Na ruim dertig jaar is voor mij de tijd gekomen om in een goed leesbaar boek enige uitleg te geven over het werk dat de naam Brain Stimulating Method de Jong(r) meekreeg en welke problemen wij ermee kunnen behandelen..