Beeld en geluid
Foto en video
Computers
Refurbished
Software
Dierenbenodigdheden
Drogisterij
Parfum en cosmetica
Elektronica
Componenten
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Hobby
Knutselen
Modelbouw
Kabels en adapters
Kleding
Schoenen
Tassen en koffers
Koken en tafelen
Keuken apparatuur
Horeca
Muziek en film
Muziekinstrumenten
Parfum en cosmetica
Persoonlijke verzorging
Parfum en cosmetica
Schoenen
Kleding
Tassen en koffers
Games
Speelgoed
Feestartikelen
Wasssen en drogen
Wonen, woonaccessoires
Kerst
Meubels
Verlichting
Fabrikant: | |
---|---|
EAN-code: | 9789048521340 |
Er waart een popvirus door het land. Steeds meer sferen in de samenleving lijken gepopulariseerd te worden. Religie vindt een nieuwe weg op de videowebsite GodTube.com; debatten over islam en integratie worden voor een breed en jong publiek gebracht in televisieseries als Dunya en Desie; HEMA-posters en videoclips rukken op in kunstmusea. Soms gebeurt deze popularisering van bovenaf, door museumdirecteuren of televisiemakers; soms ook komt het van onderaf, als internetgebruikers bijvoorbeeld zelf op een politieke discussie reageren op YouTube.Maar wat betekent deze popularisering eigenlijk? Worden ingewikkelde en verheven zaken erdoor toegankelijker gemaakt, en werkt het popvirus dan aanstekelijk? Of is het een ziekmakend virus en leidt popularisering tot vervlakking en verdomming? En zijn er ook mensen die zich er daarom tegen verzetten, en belang hechten aan authenticiteit of aan hoge cultuur? In deze bundel wordt de popularisering van religie en cultuur van alle kanten bestudeerd door een scala aan sociale wetenschappers ¿ sociologen, antropologen en communicatiewetenschappers; hoogleraren en studenten ¿ die hun licht laten schijnen op fenomenen als de EO-Jongerendag, het kunstprogramma Cultuurshake en de Afro-Braziliaanse bezetenheidscultus Candomblé. Samen schetsen zij een divers beeld van de manieren waarop verheven domeinen als godsdienst en kunst een weg vinden in de populaire cultuur, en vice versa.